نوشته شده توسط : پویا عماد

صنعت و هنر ترجمه یا برگردان کار خطیر و دشوار درک و تفسیر موضوعات، معانی، و مفاهیم پدیدآمده در یک زبان (زبان مبدأ)، و سپس انتقال، معادل‌یابی، و بازسازی آنها در زبانی دیگر (زبان مقصد) را بر عهده می‌گیرد.

مترجمان کم‌تجربه در این فنّ ظریف، ممکن است براین باور باشند که در زبان و ترجمه، درست همانند علمی دقیق، می‌توان هر واژه و مفهومی را هم به طور دقیق تعریف و درک کرد، و هم آنها را به شیوه‌ای شفاف با پیوندهای متقابل و کاملاً ثابت، از دو حوزهٔ زبانی متفاوت به هم اتصال داد. هر چند چنین برخوردی ممکن‌است در مورد زبان‌های برنامه‌نویسی رایانه‌ای و زبان‌های ماشینی دیگر (همچون هوش مصنوعی) تا اندازه‌ای میسّر باشد، در خصوص زبان‌های طبیعی انسانی دور از واقعیّت و امکان‌است.

بیشتر این پیچیدگی‌ها به طبیعت و نقش بی‌همانند زبان در تمامی تجربه‌ها و فرایندهای حیات انسانی چه در سطوح فردی و شخصیتی، و چه در ترازهای اجتماعی و فرهنگی باز می‌گردد.

کت فورد ترجمه را چنین تعریف کرده‌است:

جایگزینی مواد متنی یک زبان با مواد متنی برابر، در زبان دیگر.

ترجمه به بیان رومن یاکوبسن:

ترجمه یا واقعیت تازهٔ ادبی صرفا رابطهٔ بینامتنی با شعر یا اثر قبلی دارد.

عوامل بسیاری در تبلور معنایی یک متن دخالت دارند و در درک مطلب یک متن، یعنی شناسایی دقیق این عوامل از جانب مخاطب. گاه ممکن است معنای متکلم و معنای مخاطب با هم تفاوت داشته باشد. یعنی آنچه مورد نظر متکلم است با آنچه مخاطب برداشت می‌کند، فرق داشته باشد و یا مخاطبان معانی متفاوتی را از یک متن برداشت کنند. این امر بیان کننده این مطلب است که عوامل بسیاری در داد و ستدهای زبانی حاکم اند که متون و ابزارهای نظام زبان (صداها، دستورها و واژگان) تنها یکی از آنها هستند

ترجمه متون ، ترجمه متون انگلیسی ، ترجمه متن انگلیسی ، ترجمه متن انگلیسی به فارسی ، ترجمه متن فارسی به انگلسی ،سایت ترجمه انگلیسی به فارسی ، تایپ فوری ، ترجمه فوری ، ترجمه متون تخصصی ، ترجمه فارسی به انگلیسی



:: بازدید از این مطلب : 641
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 بهمن 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پویا عماد
فارسی سَره یا پارسی سَره 
 
آن گونه از زبان فارسی است که تهی از هر گونه واژهٔ بیگانه و یا دارای کمینه‌ای از آن‌ها باشد.
 
زبان فارسی کنونی بازماندهٔ زبانی کهن است که در طول تاریخ خود واژه‌های بسیاری به آن وارد شده و یا از آن رخت بربسته‌اند؛ با این حال بخش بزرگی از دستور زبان فارسی کنونی و واژگان آن، وابسته به زبان‌های فارسی میانه و فارسی کهن می‌باشد.
 
زبان فارسی دچار دگرگونی‌های بسیاری بوده‌است که یکی از چرایی‌های آن، پیوند نزدیک با مردمان دیگر به دلیل گسترش ایران از یونان تا هند و دیگری فتح ایران توسط اعراب و مغولان است که آسیب زیادی بر آن وارد کرد و با کوشش کسانی چون فردوسی که خطر از بین رفتن فرهنگ ایرانی را با از میان رفتن زبان فارسی حس کردند، زبان فارسی از میان می‌رفت. می‌توان گفت تنها مردمی که کشورشان به دست اعراب افتاد ولی زبانشان را به دلیل رخنه بسیار زبان عربان به واسطهٔ پشتیبانی دینی از آن از دست ندادند، ایرانیان بودند؛ هر چند که برخی از نویسندگان واژگان بسیاری را از عربی به فارسی آوردند ولی آن اندازه نبوده‌است که نتوان با گذشت زمان آن را بازسازی کرد.
 
هنگامی که سخن از سره‌گرایی به میان می‌آید، برخی به نادرست گمان می‌کنند که سره‌گرایان را آهنگ خوارداشتن زبان قومیت آنها بوده و یا خواستار نابودی آن زبان هستند. سره‌گرایی، هیچ ناسازگاری با گونه‌گونی زبانی و بودن زبان‌های بیشمار بر روی این کره خاکی ندارد. اینکه در سره‌گرایی کوشیده می‌شود تا از بکاربردن واژگان دیگر زبان‌ها (چه عربی و ترکی و چه انگلیسی و فرانسوی و...) پرهیز شود برابر با نایش (~نفی) دیگر زبان‌ها و دشمنی با آن نیست. همانگونه که گفته شد، هر زبانی در جای خود بسیار ارزشمند است و گویش‌وران این زبان‌ها نیز باید بر توانمندسازی زبان خود و زدودن آسیب‌هایی که به آن زبان رسیده‌است کوشا باشند.


:: بازدید از این مطلب : 455
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 بهمن 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پویا عماد
مواد رسانا و نیمه رسانا و نارسانا:
مواد رسانا : موادی هستند که به علت داشتن الکترون آزاد (به مقدار بسیار زیاد) بار الکتریکی را از خود عبور مي‌دهند.
(مانند نقره – مس)
موادنیمه رسانا : موادی هستند که مقاومت ویژه آنها در دمای اتاق بین مواد رسانا و نارسانا مي‌باشد.
مواد نارسانا  :موادی هستند که بار الکتریکی را از خود عبور نمي‌دهند، و بالاترین مقاومت ویژه را در تمام اجسام دارند.
نکته :مواد رسانا کم ترین مقاومت ویژه و مواد نارسانا بیش ترین مقاومت ويژه را دارند.
اثر دما بر مقاومت ویژه نیم رسانا:
با افزایش دما، مقاومت ویژه نیم رسانا کاهش مي‌یابد.
اثر دما بر مقاومت ویژه رسانا:
با افزایش دما، مقاومت ویژه رسانا افزایش مي‌یابد.
 
رسانا، نارسانا و نیمه رسانا 
همانطور که می‌دانید فلزات دریایی از الکترون های آزاد هستند. این الکترون‌ها در قید هسته نیستند و وقتی در میدان الکتریکی قرار می‌گیرند (به عبارتی وقتی قطعه ای فلزی به باتری وصل می‌شود) الکترون های آزاد براحتی از اتمی به اتم دیگر انتقال می‌یابند و این باعث می‌شود رسانندگی فلزات بسیار زیاد (مقاومت آنها کم) باشد. 
حال سؤالی که مطرح می‌شود آن است که: 
چرا فلزات در مقابل جریان الکتریکی، مقاومت (ولو کم) از خود نشان می‌دهند؟ 
چرا وقتی جریانی در یک جسم رسانا (توسط باتری) ایجاد می‌شود بعد از حذف باتری، جریان نیز از بین می‌رود؟ 
در جواب چنین سؤالی باید گفت که ساختار فلزات مثل این می‌ماند که هسته های مثبت درون دریایی از الکترون‌ها فرو رفته اند. الکترون‌ها در گذر از یک طرف رسانا به طرف دیگر (در یک جهت معین) با برخورد به هسته‌ها مجبور به حرکت در جهت های دیگر می‌شوند و بدین شکل الکترون‌ها مقداری از انرژی خود را از دست می‌دهند. به عبارتی این باعث می‌شود که آنها در سر راه خود با مقاومتی مواجه شوند که به جنس ماده و ساختار اتمی آن بستگی دارد. 
برای درک بهتر این موضوع حیاط شلوغی از دانش آموزان را در نظر بگیرید. حال اگر شما بخواهید از یک طرف حیاط به طرف دیگر بروید مطمئناً در مسیر خود با دانش آموزان برخورد کرده و آنها باعث کندی حرکت شما می‌شوند. 
در جدول زیر مقاومت ویژه بعضی مواد آمده است.
همانطور که در جدول بالا می‌بینید نقره کمترین مقاومت ویژه را در دمای اتاق دارد. 
بیشترین مقاومت ویژه در جدول بالا مربوط به چه ماده ای است؟ 
بله! تفلون و شیشه نسبت به بقیه مواد دارای بیشترین مقاومت هستند که به چنین موادی نارسانا می‌گویند. در این مواد دیگر خبری از دریای الکترون آزاد نیست و الکترون‌ها مقید به هسته خود هستند. بنابراین در حضور میدان الکتریکی، الکترون‌ها جا به جا نمی شوند و در چنین موادی رسانندگی الکتریکی وجود ندارد.


:: بازدید از این مطلب : 498
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 بهمن 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پویا عماد
مواد رسانا و نیمه رسانا و نارسانا:
مواد رسانا : موادی هستند که به علت داشتن الکترون آزاد (به مقدار بسیار زیاد) بار الکتریکی را از خود عبور مي‌دهند.
(مانند نقره – مس)
موادنیمه رسانا : موادی هستند که مقاومت ویژه آنها در دمای اتاق بین مواد رسانا و نارسانا مي‌باشد.
مواد نارسانا  :موادی هستند که بار الکتریکی را از خود عبور نمي‌دهند، و بالاترین مقاومت ویژه را در تمام اجسام دارند.
نکته :مواد رسانا کم ترین مقاومت ویژه و مواد نارسانا بیش ترین مقاومت ويژه را دارند.
اثر دما بر مقاومت ویژه نیم رسانا:
با افزایش دما، مقاومت ویژه نیم رسانا کاهش مي‌یابد.
اثر دما بر مقاومت ویژه رسانا:
با افزایش دما، مقاومت ویژه رسانا افزایش مي‌یابد.
 
رسانا، نارسانا و نیمه رسانا 
همانطور که می‌دانید فلزات دریایی از الکترون های آزاد هستند. این الکترون‌ها در قید هسته نیستند و وقتی در میدان الکتریکی قرار می‌گیرند (به عبارتی وقتی قطعه ای فلزی به باتری وصل می‌شود) الکترون های آزاد براحتی از اتمی به اتم دیگر انتقال می‌یابند و این باعث می‌شود رسانندگی فلزات بسیار زیاد (مقاومت آنها کم) باشد. 
حال سؤالی که مطرح می‌شود آن است که: 
چرا فلزات در مقابل جریان الکتریکی، مقاومت (ولو کم) از خود نشان می‌دهند؟ 
چرا وقتی جریانی در یک جسم رسانا (توسط باتری) ایجاد می‌شود بعد از حذف باتری، جریان نیز از بین می‌رود؟ 
در جواب چنین سؤالی باید گفت که ساختار فلزات مثل این می‌ماند که هسته های مثبت درون دریایی از الکترون‌ها فرو رفته اند. الکترون‌ها در گذر از یک طرف رسانا به طرف دیگر (در یک جهت معین) با برخورد به هسته‌ها مجبور به حرکت در جهت های دیگر می‌شوند و بدین شکل الکترون‌ها مقداری از انرژی خود را از دست می‌دهند. به عبارتی این باعث می‌شود که آنها در سر راه خود با مقاومتی مواجه شوند که به جنس ماده و ساختار اتمی آن بستگی دارد. 
برای درک بهتر این موضوع حیاط شلوغی از دانش آموزان را در نظر بگیرید. حال اگر شما بخواهید از یک طرف حیاط به طرف دیگر بروید مطمئناً در مسیر خود با دانش آموزان برخورد کرده و آنها باعث کندی حرکت شما می‌شوند. 
در جدول زیر مقاومت ویژه بعضی مواد آمده است.
همانطور که در جدول بالا می‌بینید نقره کمترین مقاومت ویژه را در دمای اتاق دارد. 
بیشترین مقاومت ویژه در جدول بالا مربوط به چه ماده ای است؟ 
بله! تفلون و شیشه نسبت به بقیه مواد دارای بیشترین مقاومت هستند که به چنین موادی نارسانا می‌گویند. در این مواد دیگر خبری از دریای الکترون آزاد نیست و الکترون‌ها مقید به هسته خود هستند. بنابراین در حضور میدان الکتریکی، الکترون‌ها جا به جا نمی شوند و در چنین موادی رسانندگی الکتریکی وجود ندارد.


:: بازدید از این مطلب : 484
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 بهمن 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پویا عماد
آیکیا یا ایکِیا، (به انگلیسی: IKEA) شرکت لوازم خانگی سوئدی و چندملیتی است، که در زمینه طراحی، تولید و فروش مبلمان آماده، تخت‌خواب، میز و سایر لوازم اصلی و فرعی منزل فعالیت می‌کند.
 
این شرکت بزرگ‌ترین خرده‌فروش مبلمان در سطح جهان است. شرکت ایکیا در سال ۱۹۴۳ توسط اینگوار کامپراد زمانی‌که ۱۷ ساله بود، در سوئد بنیان نهاده شد. نام شرکت از کنار هم گذاشتن حروف ابتدایی چهار کلمه نام، نام خانوادگی، نام مزرعه‌ای که او در آن بزرگ شد و نام ناحیه محل اقامت او در سوئد تشکیل شده است.
 
دفتر مرکزی شرکت آیکیا در شهر دلفت، هلند قرار دارد. اولین فروشگاه آیکیا در سال ۱۹۵۸ در سوئد بازگشایی شد، همچنین اولین فروشگاه‌های آیکیا در خارج از سوئد، به‌ترتیب در سال ۱۹۶۳ در نروژ و در سال ۱۹۶۹ در دانمارک آغاز به‌کار کردند.


:: بازدید از این مطلب : 454
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 بهمن 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پویا عماد
آیکیا یا ایکِیا، (به انگلیسی: IKEA) شرکت لوازم خانگی سوئدی و چندملیتی است، که در زمینه طراحی، تولید و فروش مبلمان آماده، تخت‌خواب، میز و سایر لوازم اصلی و فرعی منزل فعالیت می‌کند.
 
این شرکت بزرگ‌ترین خرده‌فروش مبلمان در سطح جهان است. شرکت ایکیا در سال ۱۹۴۳ توسط اینگوار کامپراد زمانی‌که ۱۷ ساله بود، در سوئد بنیان نهاده شد. نام شرکت از کنار هم گذاشتن حروف ابتدایی چهار کلمه نام، نام خانوادگی، نام مزرعه‌ای که او در آن بزرگ شد و نام ناحیه محل اقامت او در سوئد تشکیل شده است.
 
دفتر مرکزی شرکت آیکیا در شهر دلفت، هلند قرار دارد. اولین فروشگاه آیکیا در سال ۱۹۵۸ در سوئد بازگشایی شد، همچنین اولین فروشگاه‌های آیکیا در خارج از سوئد، به‌ترتیب در سال ۱۹۶۳ در نروژ و در سال ۱۹۶۹ در دانمارک آغاز به‌کار کردند.


:: بازدید از این مطلب : 467
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 بهمن 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پویا عماد
در این مجموعه جدید ترین و کاربردی ترین کتاب ها و مجلات معماری جهان جهت استفاده طراحان و مهندسین معماری گردآوری شده است. لیست کتاب ها و مجلات معماری موجود در این پکیج به شرح ذیل می باشد.
کتاب معماری و طراحی معماری
کتاب معماری تاریخچه حفاظت معماری A History of Architectural Conservation
کتاب معماری تطبیق ساختمان و شهرها با تغییرات آب و هوا Adapting Building & Cities for Climate Change
کتاب معماری ساختمان آپارتمان Apartment Building
کتاب معماری طراحی معماری معماران معروف جهان Architect Drawings world famous architects
کتاب معماری کتاب جیبی طراحی معماری آشپزخانه Architects Pocket Book of Kitchen Design
کتاب معماری تفکر معماری: پروسه طراحی و چشم انداز Architectural Thought: The Design Process and The Expectant Eye
کتاب معماری دفتریادداشت طراحی معماری Architecture Design Notebook
کتاب معماری معماری برای فقرا، یک تجربه در مصر روستایی Architecture For The Poor An Experiment in Rural Egypt
کتاب معماری خانه هوشمند خودتان را بسازید Build Your Own Smart Home
کتاب معماري طراحی جامع ساختمان های فتوولتائیک برای سازه های تجاری و سازمانی Building Integrated Photovoltaic Designs for Commercial and Institutional Structures
کتاب معماری سیستم های ساختمان برای طراحان داخلی BUILDING SYSTEMS FOR INTERIOR DESIGNERS
کتاب معماری فضاهای کودکان Children´s Spaces
کتاب معماری روشنایی روز - نور طبیعی در معماری Daylighting - Natural Light in Architecture
کتاب معماری طرح و ساخت در معماری رمی Design and Construction in Romanesque Architecture
کتاب معماری طراحی ساختمان های بهتر Designing Better Buildings
کتاب معماری دیکشنری معماری و ساختمان Dictianory of Architecture & Construction
کتاب معماری دیکشنری معماری منظر و ساختمان Dictionary of Landscape Architecture and Construction
کتاب معماری دبی و عمارات متحده Dubai and UAE Architecture
کتاب معماری آموزش و تمدن EDUCATION AND CULTURE
کتاب معماری طراحی اجزای آب های سطحی شهری Elements of Urban Stormwater Design
کتاب معماری معماری اسکیمو Eskimo Architecture
کتاب معماری حسن فتحی Hassan Fathy
کتاب معماری طراحان چگونه می اندیشند How Designers Think
کتاب معماری طراحی داخلی - راهنمای عملکرد حرفه ای Interior Design Handbook of Professional Practice
کتاب معماری معرفی علم معماری Introduction of Architectural Science
کتاب معماری مروری بر طراحی زندان Jail Design Review - Hand book
کتاب معماری سبک ژاپنی Japan Style
کتاب معماری خانه های لس آنجلس Los Angeles Houses
کتاب معماری طراحی فضاهای پزشکی و دندان پزشکی Medical and Dental Space Planning
کتاب معماری مدرن سنتی - معماری معاصر در هند Modern Traditions Contemporary Architecture in India
کتاب معماري آثار تاریخی از دره کاتماندو Monuments of the Katmandu Valley
کتاب معماری خانه سازی چند واحدی Multiunit Housing
کتاب اطلاعات معماری 2008 - نویفرت فارسی Neufert - Architects Data (Persian)
کتاب معماری هتل های جدید New Hotels
کتاب معماري فضاهای کار جدید New Working Spaces
کتاب معماری و فتوولتائیک Photovoltaics and Architecture
کتاب معماری طراحی مدرن ساختمان کتابخانه عمومی Planning the Modern Public Library Building
کتاب معماری خانه خورشیدی - راهنمای طراحی خانه با انرژی خورشیدی Solar House - a guide for solar design galloway
کتاب معماري راهنمای برندگان جوایز فضاهای معاصر Spaced Out - A guide to award winning contemporary spaces
کتاب معماری فضاها حرف می زنند، می شنوید؟ Spaces Speak Are You Listening?
کتاب معماری سازه به عنوان معماری Structure as Architecture
کتاب معماری Taschen شکل های تازه معماری در 1990 Taschen new forms architecture in the 1990s
کتاب معماری دفاتر کار در قرن 21 The 21st Century Office
کتاب معماری راهنمای معماران برای اجرای یک تمرین The Architects Guide To Running A Practice
کتاب معماري ایتالیای مدرن The Architecture of Modern Italy
کتاب معماری زبان فضاها The Language of Space
کتاب معماری ماهیت طراحی The Nature Of Design
کتاب معماری ده اشتباه بزرگ در طراحی و ساختمان کلیسا و چگونگی اجتناب از آن Top Ten Mistake on Designing & Building your Church… And How To Avoid Them
کتاب معماری تجسم معماری منظر Visualizing Landscape Architecture
کتاب معماری طراحان چه می دانند What Designers Know
 
مجله معماری
کلیه شماره های سال 2011 و 2012 مجله معماری Architectural Record  و برگزیده سال های قبل
مجله معماری Architectural Record ، آخرین شماره های مجله 2012، مجموعه 2011 و برگزیده سال های قبل

 

مجله معماری Architects DataFile ، آخرین شماره های مجله 2012 و مجموعه مجلات سری 2011

مجله معماری Architects DataFile ، آخرین شماره های مجله 2012 و مجموعه مجلات سری 2011

 

مجله معماری Architecture-DC ، مجموعه مجلات 2011

مجله معماری Architecture-DC ، آخرین شماره های مجله 2012 و مجموعه مجلات سری 2011

 

مجله معماری AT HOME ،  مجموعه مجلات 2011

مجله معماری AT HOME ،  مجموعه مجلات سری 2011

 

مجله معماری Kitchen And Bath Business ،  مجموعه مجلات 2011

مجله معماری Kitchen And Bath Business ،  مجموعه مجلات 2011

 

 

مجله معماری Middle East Architect ،  مجموعه مجلات 2011

مجله معماری Middle East Architect ،  مجموعه مجلات 2011

 

 

مجله معماری SASKATOON HOME ،  مجموعه مجلات 2011

مجله معماری SASKATOON HOME ،  مجموعه مجلات 2011

 

منبع: میز ناهارخوری ، صندلی ناهارخوری ، میز و صندلی کودک ، سیسمونی کودک ،دکوری منزل ، مبل راحتی ،لوستر مدرن ، چراغ مطالعه 



:: بازدید از این مطلب : 609
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 بهمن 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پویا عماد
دید کلی
نیروگاه هسته‌ای مانند هر مرکز مولد برق با هدف تولید برق ایجاد می‌شود. تولید برق کار مشکلی به نظر نمی‌رسد. هر یک از شما احتمالا تکمه فلاش عکاسی یا استارت یک اتومبیل را زده است. در هر دوی اینها از انرژی الکتریکی ذخیره شده در یک باطری در موقع لزوم استفاده می‌شود. ولی یک ایستگاه مولد برق را نمی‌توان از تعداد زیادی باطری متصل به هم تشکیل داد. دو دلیل بسیار مهم وجود دارد که چرا این کار نمی‌تواند صورت پذیرد:
 
اول اینکه باطریها مقدار انرژی الکتریکی محدودی دارند و نمی‌توانند بدون آنکه مرتب پر شوند مدت طولانی دوام داشته باشند، علاوه بر این برای پرکردن آنها نیاز به منبع انرژی الکتریکی دیگری است.
 
دوم اینکه باطریها نمی‌توانند انرژی الکتریکی به مقدار زیاد در زمان کوتاهی تهیه کنند. اگر باطری نمی‌تواند منظور یک یک مرکز تولید برق را برآورده سازد پس چه چیز می‌تواند؟ 
راههای تولید برق
مردم سالهای متمادی است حرکت مکانیکی را برای تولید برق مورد نیاز خود بکار می‌برند. می‌دانید اساس کار یک دستگاه مولد برق (ژنراتور) ، اعم از مولد جریان مستقیم یا متفاوت ، حرکت نسبی یک‌ هادی در میدان مغناطیسی است. ولی مولد یک عیب دارد آن این است که مانند باطری نمی‌تواند انرژی الکتریکی ذخیره کند، به عبارت دیگر برقی که مولد تولید می‌کند باید در حین تولید مصرف شود.
 
در همه مولد‌ها یک چیز مشترک است، همه آنها نیاز به منبع قدرت دارند تا استوانه حامل‌هادی‌ها را ، یا آهنربای مولد میدان مغناطیسی را بچرخاند یعنی حرکت مکانیکی سیم‌ها را در میدان مغناطیسی ثابت ( یا حرکت آهنربا را در مقابل سیم پیچ‌ها ثابت) تامین کند. منابع قدرت مورد استفاده انواع مختلف دارند. چهار نوع از آنها که اغلب مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از توربین آبی ، توربین بخار ، توربین گازی و موتور‌های درون سوز. 
توربین آبی
در نیروگاه‌های هیدرولیک برای چرخاندن مولد برق (ژنراتور) از توربین آبی استفاده می‌شود. این طریقه تولید برق از لحاظ اقتصاد با صرفه است ولی محدودیت جغرافیایی محل از لحاظ سد سازی دارد. 
توربین گازی
استفاده از توربین گازی برای به کار انداختن مولد‌های برق روز افزون است. اساس کار توربین‌های گازی مانند کار موتور‌های جت است. سوخت می‌سوزد و گازهای حاصل از سوختن در توربین منبسط می‌شود. ساختن توربین‌های گازی کم خرج است ولی بهره برداری از آنها پرخرج می‌باشد، علاوه بر این ابعاد آنها محدود است. به همین جهت اغلب آنها را به عنوان واحد‌های اضافی برای تدارک الکتریسیته بیش از معمول ، بویژه هنگامی که مصارف اختصاصی مورد نیاز است ، بکار می‌روند. 
توربین بخار
توربین بخار وسیله متداولتری برای تامین توان مکانیکی جهت چرخاندن القاء کن مولد برق از نیروگاه است. تفاوت یک نیروگاه بخار با نیروگاههای دیگر در چگونگی تولید بخار است. هر روشی که بکار می‌رود باید مقدار زیادی گرما برای تولید بخار لازم جهت بکار انداختن توربین‌های بخار تهیه شود. در نیروگاههای با سوخت فسیلی این گرما از سوختن زغال سنگ ، نفت ، یا گاز طبیعی حاصل می‌شود. در نیروگاه هسته‌ای گرما از شکافت اتمهای سوخت اورانیوم به دست می‌آید. 
نیروگاه با سوخت فسیلی
نیروگاههای با سوخت فسیلی مدرن پیچیده و پراجزایند، ولی در همه آنها شش مرحله زیر انجام می‌گیرد:
 
 
تهیه سوخت و تزریق آن
سوختن
تولید بخار
کارکردن توربین
مولد
چگالیدن بخار
برگشت آب حاصل از چگالیدن بخار به دیگ
مکانیسم مراحل نیروگاه با سوخت فسیلی
در نیروگاه با سوخت فسیلی ، اول باید سوخت را آماده کرد. مثلا اگر سوخت زغال سنگ است باید به صورت گرد درآید، چنانچه نفت است باید گرم شود ، سپس سوخت آماده شده ، به داخل کوره تزریق یا پاشیده شود. در کوره سوخت با هوا مخلوط شده می‌سوزد و گرمای حاصل از سوختن آن برای تولید بخار بکار می‌رود و چرخه تولید بخار آغاز می‌شود، بخار در توربین منبسط شده و آن را می‌چرخاند و چون محور توربین به محور مولد برق اتصال دارد القاء کن مولد نیز به چرخش در می‌آید و برق تولید می‌شود، بخار پس از خروج از توربین باید متراکم شده دوباره به صورت آب در آید بطوریکه بتوان آن را بوسیله تلمبه به دیگ برگردانده دوباره از آن استفاده کرد. 
تبدیلات انرژی در مکانیسم کار نیروگاه با سوخت فسیلی
در این شش مرحله که در نیروگاه با سوخت فسیلی جریان دارند، انرژی در مراحل پی‌درپی از یک صورت به صورت دیگر تبدیل می‌شود:‌ انرژی اولیه در سوخت ذخیره است، وقتی سوخت می‌سوزد مقداری از این انرژی به صورت گرما آزاد می‌شود. آب درون دیگ این انرژی گرمایی را جذب می‌کند و بخار می‌شود. بخار انرژی را به توربین انتقال می‌دهد، در توربین این انرژی به انرژی جنبشی چرخاننده توربین تبدیل می‌گردد که مستقیما به مولد برق انتقال یافته به انرژی الکتریکی تبدیل می‌شود و برق تولید می‌گردد. 
 
نیروگاه هسته‌ای
در حال حاضر ، در همه نیروگاههای هسته‌ای از توربین بخار برای چرخاندن مولدهای برق استفاده می‌شود، ولی در این نوع نیروگاه ، یک راکتور هسته‌ای جای یک دیگ بخار نیروگاه با سوخت فسیلی را گرفته است. به جای تهیه دائمی‌سوخت فسیلی ، تزریق آن به کوره و سوختن آن به منظور‌ایجاد گرما ، سوخت هسته‌ای گرمای لازم را برای تولید بخار ایجاد می‌کند. و این سوخت فقط تقریبا در هر سال یک بار تعویض می‌شود. گرمای حاصل شده از سوخت هسته‌ای به سیالی به نام خنک کننده راکتور که در اطراف سوخت جریان دارد انتقال می‌یابد. 
سیال خنک کننده
در اغلب راکتورها سیال خنک کننده آب است ولی دربرخی از راکتورها این سیال گاز یا یک فلز مایع مانند سدیم است. دو نوع راکتور وجود دارد که در آنها سیال خنک کننده آب است، یکی راکتور با آب جوشان (Boling water reactor) با علامت اختصاری B.W.R و دیگر راکتور با آب تحت فشار (Pressurized water reacor) با علامت اختصاری P.W.R. در BWR گرمای حاصل از سوخت هسته‌ای صرف جوشاندن آب خنک کننده می‌شود. در این حالت ، بخار مستقیما در راکتور تولید می‌گردد و این بخار برای چرخاندن توربین بکار می‌رود.
 
در PWR آب خنک کننده راکتور تحت فشار زیاد قرار دارد و حالت جوش در آن نمایان نمی‌شود ولی ، آب در ضمن اینکه از مجاور سوخت هسته‌ای می‌گذرد گرما می‌گیرد سپس با پمپ به درون مبادله کننده‌های بزرگ گرما به نام مولدهای بخار فرستاده می‌شود. در آنجا این گرما ، به دستگاه کاملا جداگانه‌ای که آن هم محتوی آب است انتقال می‌یابد. این آب نسبت به آب خنک کننده راکتور در فشار پایین تری است. بنابراین وقتی که گرما می‌گیرد می‌جوشد و به بخار که باید توربین را بچرخاند تبدیل می‌شود. 
مقایسه دو نیروگاه
از تولید بخار به بعد ، مراحل اصلی در یک نیروگاه هسته‌ای مشابه مراحل نیروگاه با سوخت فسیلی است: بخار در توربین منبسط می‌شود و سبب چرخاندن استوانه متحرک توربین و مولد برق می‌گردد. سپس بخار چگالش یافته به جائیکه تولید می‌شود برمی‌گردد: یعنی در BWR به راکتور و در PWR به دستگاه بخار.


:: بازدید از این مطلب : 449
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 بهمن 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پویا عماد

کایه دو سینما ( Cahiers Du Cinema ) 
مجله سینمایی مهم و بسیار ارزشمندی که به صورت ماهنامه از سال 1951 در فرانسه به چاپ می رسد. بنیان گذاران این نشریه آندره بازن ، ژاک – دونیول والکروز و لودوکا بودند. 
این نشریه مباحث بسیار مهمی را در باب سینما به راه انداخت ، از جمله تئوری مولف و ساختارگرایی در نقد فیلم.
کایه دو سینما در لغت به معنای دفترهای سینما است. این مجله در اواسط دهه 1950 از خلال مقالاتی که منتقدان جوانی چون فرانسوا تروفو ، کلود شابرول ، ژان لوک گدار ، اریک رومر و ... ( پیش از روی آوردن به فیلم سازی ) نوشتند ، تئوری مولف را معرفی و ترویج کرد. نقدهای این نویسندگان و دیگر نویسندگان کایه دو سینما ، موجب شد که توجه سینما دوستان به فیلم سازانی که در گذشته آنها را به عنوان فیلم سازانی که تنها آثار سرگرم کننده می سازند ، می شناختند ، جلب شود و به آثار آنها به عنوان یک کلیت که کارگردان نقش اساسی در آن داشته است ، نگریسته شود ، فیلم سازانی مانند آلفرد هیچکاک ، نیکلاس ری و ... .
همچنین به مدد تلاش های نویسندگان کایه دو سینما بود که در دهه 1960 ، مبحث ساختارگرایی در نقد فیلم مطرح شد و این کار در پی چاپ مقالات کریستین متز و ترویج دیدگاه های ساختارگرایانه و تلفیق آن با عقاید مارکسیستی سردمداران جدید مجله و برخورد سیاسی آنها با سینما ، صورت گرفت. 
با توجه به آنچه گفته شد ، به خوبی مشخص است که تکیه اصلی این نشریه بر نقدنویسی و تحلیل و بررسی آثار فیلم سازان است. 

سایت اند ساوند ( Sight And Sound )
ماهنامه ای که توسط انستیتوی سینمایی انگلیس منتشر می شود. این نشریه بسیار معتبر و پر تیراژ ، در هر شماره شامل اخبار سینمای جهان ، مقالات نظری درباره تاریخ سینما ، فیلم ها و فیلم سازان و ... است. در این نشریه صفحاتی نیز به نقد فیلم های روز جهان و کتاب های سینمایی تازه انتشار یافته ، اختصاص دارد. همچنین این نشریه هر ساله ، لیستی از بهترین های تاریخ سینما را در رشته های مختلف ، طی نظر سنجی هایی اعلام می کند. 

ورایتی ( Variety )
ورایتی به صورت هفته نامه و در نیویورک چاپ می شود و حاوی اخبار صنعت سینما است. این نشریه مقالاتی در مورد جنبه های مختلف فیلم سازی ، نقد فیلم و آمار فروش فیلم ها هم ، به چاپ می رساند. همچنین این مجله ضمیمه ای دارد که روزانه به چاپ می رساند و در آن ، درباره سینما وتلوزیون به عنوان فعالیتی بازرگانی مطلب می نویسد.

فیلم کوارتلی ( Film Quarterly )
یکی از نشریات مطرح سینمایی آمریکا که شامل نقد فیلم ، بررسی آثار فیلم سازان و بررسی جنبه های فنی کار فیلم سازی و مقالات تحقیقی است. ناشر این نشریه ، انتشارات دانشگاه کالیفرنیا است.

فیلم کالچر ( Film Culture )
نشریه ای آمریکایی که در سال 1955 توسط پایه ریزی شده است و در نیویورک چاپ و منتشر می شود. اندرو ساریس ، منتقد و نظریه پرداز مطرح سینما ، اولین مقاله خود درباره تئوری مولف را در سال 1962 در این نشریه منتشر کرد. این نشریه بیشتر به سینمای تجربی می پردازد. 

فیلم کامنت ( Film Comment )
نشریه ای معتبر و مطرح که هر دو ماه یک بار چاپ می شود و ناشر آن انجمن سینمایی لینکلن در نیویورک است. در این مجله مقالاتی پیرامون بخش ها و جنبه های مختلف سینما وجود دارد.

انیما فیلم ( Anima Film )
فصل نامه ای است که در کشور لهستان و از سوی انجمن بین المللی سینمای این کشور منتشر می شود. این نشریه به چند زبان چاپ و ارائه می شود. انیما فیلم ، حاوی مقالاتی است که عمدتا از نشریات سینمایی معتبر برگزیده شده اند ، علاوه بر این در این نشریه اخبار ، تازه های تکنیکی در عالم سینما و دستاوردهای جدید به ویژه در نقاشی متحرک در جهان نیز ، ارائه می شود.

سینفکس ( Cinefex )
مجله ای که سه بار در سال منتشر می شود و در ایالت کالیفرنیای آمریکا به چاپ می رسد. این مجله ویژه تمهیدات سینمایی ، جلوه های ویژه و عکاسی است و در هر شماره به یک یا چند فیلم می پردازد. این مجله دارای مقالات مفصل و مصاحبه هایی در این زمینه است و به ویژه عکاس ها از آن استقبال می کنند. 
سینه فانتاستیک ( Cinefantastique ) 
مجله ای که هر دو ماه یک بار در ایالت ایلی نویز آمریکا چاپ و منتشر می شود و حاوی نوشته هایی هوشمندانه و تصاویری جذاب درباره فیلم های تخیلی ، به ویژه علمی- تخیلی و گونه های ترسناک است. این مجله دارای مقالات ، مصاحبه ها و بررسی فیلم های تولید شده است. 

باکس آفیس ( Box Office )
ماهنامه ای که بیشتر درباره دستاوردها و پیشرفت های مربوط به نمایش فیلم و تجهیزات آن است. در این نشریه ، همچنین اطلاعاتی درباره فیلم های در حال تولید ، هزینه تولید آنها ، زمان نمایش فیلم ها در اختیار خوانندگان قرار می گیرد.

فیلم این ریویو ( Film In Review )
مجله ای که ده بار در سال چاپ می شود و فیلم ها و کتاب های سینمایی را بررسی می کند. همچنین این مجله ، مقالاتی مربوط به بخش های خاصی از جنبه های مختلف صنعت سینما ، دارد. این مجله وابسته به هیئت ملی بررسی فیلم ( NBRMP ) است و در شهر نیویورک به چاپ می رسد.

فیلم ریدر ( Film Reader )
نشریه ای که از سوی واحد دانشگاه نورث وسترن چاپ می شود و به طور کلی حاوی آرای جدید ، در ارتباط با فیلم است و به طور ویژه نیز ، به نشانه شناسی و گونه های سینمایی می پردازد. 

سینما ژورنال ( Cinema Journal )
روزنامه ای که وابسته به انجمن پژوهش های سینمایی در دانشگاه ایلی نویز است و توسط همین دانشگاه نیز منتشر می شود. این روزنامه دارای دیدگاه های سیاسی ، همراه با مقالاتی دانشگاهی درباره فیلم های تجاری و غیر تجاری است.

واید انگل ( Wide Angle )
فصل نامه ای سینمایی که توسط دانشگاه اوهایو منتشر می شود و شامل مقالاتی در نقد و بررسی فیلم ها ، فیلم سازان و مباحث نظری است.

جامپ کات ( Jump Cut )
نشریه ای که سالانه چهار بار در کالفرنیا منتشر می شود و بیشتر مقالات ایدئولوژیک در عرصه سینما را به چاپ می رساند

 قیمت چاپ ، مجتمع چاپ ، چاپخانه ، چاپ ، چاپ افست ،بسته بندی ، چاپ کاتالوگ ، چاپ مجله



:: بازدید از این مطلب : 512
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 بهمن 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پویا عماد

 
فیلم
این ماهنامه ، یکی از قدیمی ترین مجلات سینمایی ایران است که چاپ و نشر آن به پیش از انقلاب اسلامی باز می گردد. در این مجله ، اخبار سینمای ایران و جهان ، معرفی فیلم ، بررسی فیلم های روز ایران و جهان ، مصاحبه با دست اندر کاران سینمای ایران و حتی برخی از دست اندرکاران سینمای جهان ، ترجمه نقدهای منتقدان مطرح سینمای جهان پیرامون فیلم های روز ، ترجمه مقالات سینمایی معتبر و همچنین مقالاتی پیرامون مباحث تئوریک و مباحث تاریخی سینما و ... وجود دارد. 



فیلم نگار
این ماهنامه سینمایی از سوی معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، منتشر می شود و به طور تخصصی تنها به فیلم نامه و فیلم نامه نویسی می پردازد. در این مجله اخبار مربوط به فیلم نامه ( در سطح ایران و جهان ) ، معرفی فیلم های روز ایران و جهان ، نقد هایی پیرامون فیلم نامه فیلم های ایرانی و برخی فیلم های خارجی ، مقالاتی پیرامون فیلم نامه نویسی ، ترجمه برخی مقالات سینمایی معتبر پیرامون فیلم نامه و فیلم نامه نویسی و ... وجود دارد. همچنین این مجله در هر شماره خود ، یکی از فیلم نامه های مطرح سینمای جهان را چاپ می کند و آن را بررسی می کند. 


دنیای تصویر 
در این ماهنامه سینمایی ، اخبار سینمای ایران و جهان ، ترجمه مقالات جذاب مربوط به سینمای جهان ، بررسی فیلم های روز جهان ، ترجمه مطالبی مفصل پیرامون برخی از فیلم ها ، ساخت آنها و مصاحبه با دست اندرکاران فیلم و ... وجود دارد. همچنین در برخی از شماره های این مجله مطالبی پیرامون بهترین های تاریخ سینما مانند صد فیلم برتر اکشن ، صد قهرمان برتر تاریخ سینما و ... نیز وجود دارد. 

پیل بان
پیل بان ، نخستین و تنها نشریه ایرن است که منحصرا به انیمیشن می پردازد. در این نشریه اخبار مربوط به انیمیشن و ساخت آن (در سطح ایران و در سطح جهان ) ، مقالاتی پیرامون شیوه ها و روش های ساخت انیمیشن ، تاریخ انیمیشن ، همچنین مطالب مفصلی درباره انمیشن های تازه جهان و ... وجود دارد.

 قیمت چاپ ، مجتمع چاپ ، چاپخانه ، چاپ ، چاپ افست ،بسته بندی ، چاپ کاتالوگ ، چاپ مجله



:: بازدید از این مطلب : 477
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 بهمن 1393 | نظرات ()